Advertisements

Should plastic be banned essay for students and children

Author:

Published:

Updated:

Should plastic be banned essay for students and children
Advertisements

Should plastic be banned essay for students and children

5/5 – (2 votes)

Should plastic be banned essay for students and children

Should plastic be banned essay 500+ words

Plastic bags are a major cause of environmental pollution. Plastic as a substance is non-biodegradable and thus plastic bags pollute the environment heavily for hundreds of years. It has become very necessary to ban plastic bags before they completely destroy our planet.

Many countries around the world have banned or taxed plastic bags. However, the implementation of these measures was not very successful, so the problem was not completely solved.

Why should plastic be banned essay

Problems caused by plastic bags

Here are some of the problems caused by plastic bags:

Non-biodegradable – Plastic bags are non-biodegradable. So disposal of plastic is the biggest challenge. According to Merriam-Webster, Nonbiodegradable means not capable of being decomposed by living organisms.

Environmental degradation – They are destroying the nature with harmful effects. Plastic bags are a major cause of land pollution today. Plastic bags entering water bodies are a major cause of water pollution. So we can conclude that they are ruining our environment in every possible way.

Article writing on plastic should be banned

Harmful to animals and marine life

Animals and marine animals unknowingly ingest plastic particles with their food. Studies have shown that waste plastic bags are the leading cause of premature animal death.

Causes human illness

Production of plastic bags releases toxic chemicals. These are the main causes of serious illness. Polluted environment is the main cause of various diseases that spread easily among people.

Congested sewage

Waste plastic bags are a major cause of clogging of drains and sewers especially during rains. This can lead to flood-like situations and disrupt the normal life of people.

Get a huge list of over 500 essay topics and ideas

Reasons for banning plastic bags

There are many reasons why governments in different countries have come up with strict measures to limit the use of plastic bags. Some of these include:

read more about – Should plastic be banned essay

  • Plastic waste bags are heavily polluting the soil and water.
  • Plastic bags are a threat to the lives of animals living on earth as well as in water.
  • Chemicals released from waste plastic bags seep into the soil, making it infertile.
  • Plastic bags are having a negative impact on human health.
  • Plastic bags cause drainage problems.

Public support for plastic bag ban

Although the Indian government has banned the use of plastic bags in many states. But people are still carrying these bags. In the beginning, the shopkeepers stopped giving plastic bags for a few days.

We all have to contribute to make this ban a success. So the responsibility of stopping the use of plastic bags should be taken by the educated people of our society. Thus we can support the government in this campaign, but we must be aware that if we do not use it, we can succeed in preventing it.

Some of the contributions that can be made by humans are as follows:

  • Keep a tab – To succeed in this mission, we must remind ourselves about the harmful effects of plastic bags on nature and keep a tab on their use. Gradually, we will get used to doing without this bag.
  • Look for alternatives – There are many eco-friendly alternatives to plastic bags such as reusable jute or cloth bags.
  • Reuse – We need to reuse the plastic bags we already have at home as often as possible before throwing them away.
  • Spread awareness – While the government is spreading awareness about the harmful effects of plastic bags, we can also spread awareness through word of mouth.

Conclusion

Although plastic is becoming a major threat to all of us, this issue is often overlooked and underestimated. This is because people don’t look at the long-term effects of these small, easy-to-carry bags that they use in their daily lives. Apart from these people use bags because of their convenience. But now to save our environment and earth everyone must stop using plastic bags completely.

বাংলা অনুবাদ – প্লাস্টিক নিষিদ্ধ করা উচিত ছাত্র ও শিশুদের জন্য রচনা

প্লাস্টিক নিষিদ্ধ করা উচিত রচনা 500+ শব্দ

প্লাস্টিকের ব্যাগ পরিবেশ দূষণের একটি বড় কারণ। পদার্থ হিসাবে প্লাস্টিক অ-বায়োডিগ্রেডেবল এবং এইভাবে প্লাস্টিকের ব্যাগ শত শত বছর ধরে পরিবেশকে ব্যাপকভাবে দূষিত করে। প্লাস্টিকের ব্যাগগুলি সম্পূর্ণরূপে আমাদের গ্রহকে ধ্বংস করার আগে এটি নিষিদ্ধ করা অত্যন্ত প্রয়োজনীয় হয়ে উঠেছে। বিশ্বের অনেক দেশ প্লাস্টিকের ব্যাগ নিষিদ্ধ বা কর আরোপ করেছে। যাইহোক, এই ব্যবস্থাগুলির বাস্তবায়ন খুব সফল ছিল না, তাই সমস্যাটি সম্পূর্ণরূপে সমাধান করা হয়নি।

প্লাস্টিক নিষিদ্ধ করতে হবে

প্লাস্টিকের ব্যাগের কারণে সমস্যা
এখানে প্লাস্টিকের ব্যাগের কারণে সৃষ্ট কিছু সমস্যা রয়েছে:

নন-বায়োডিগ্রেডেবল
প্লাস্টিকের ব্যাগ অ-বায়োডিগ্রেডেবল। তাই প্লাস্টিকের নিষ্পত্তিই সবচেয়ে বড় চ্যালেঞ্জ।

read more about – Should plastic be banned essay

পরিবেশগত অবনতি
ক্ষতিকর প্রভাবে তারা ধ্বংস করছে প্রকৃতিকে। প্লাস্টিক ব্যাগ আজ ভূমি দূষণের একটি প্রধান কারণ। জলাশয়ে প্রবেশ করা প্লাস্টিকের ব্যাগ জল দূষণের একটি বড় কারণ। সুতরাং আমরা উপসংহারে পৌঁছাতে পারি যে তারা সম্ভাব্য সব উপায়ে আমাদের পরিবেশ নষ্ট করছে।

প্রাণী ও সামুদ্রিক জীবনের জন্য ক্ষতিকর
প্রাণী এবং সামুদ্রিক প্রাণীরা অজান্তেই তাদের খাবারের সাথে প্লাস্টিকের কণা গ্রাস করে। গবেষণায় দেখা গেছে যে বর্জ্য প্লাস্টিক ব্যাগ অকাল প্রাণী মৃত্যুর প্রধান কারণ।

মানুষের অসুস্থতা সৃষ্টি করে
প্লাস্টিকের ব্যাগের উৎপাদন বিষাক্ত রাসায়নিক নির্গত করে। এগুলোই গুরুতর অসুস্থতার প্রধান কারণ। মানুষের মধ্যে সহজেই ছড়িয়ে পড়া বিভিন্ন রোগের প্রধান কারণ দূষিত পরিবেশ।

read more about – Why Should plastic be banned ?

জমজমাট পয়ঃনিষ্কাশন
বর্জ্য প্লাস্টিকের ব্যাগগুলি বিশেষ করে বৃষ্টির সময় ড্রেন এবং নর্দমা আটকে যাওয়ার একটি প্রধান কারণ। এতে বন্যার মতো পরিস্থিতি সৃষ্টি হতে পারে এবং মানুষের স্বাভাবিক জীবনযাত্রা ব্যাহত হতে পারে।

500 টিরও বেশি প্রবন্ধের বিষয় এবং ধারণাগুলির একটি বিশাল তালিকা পান

প্লাস্টিকের ব্যাগ নিষিদ্ধ করার কারণ
বিভিন্ন দেশের সরকার প্লাস্টিকের ব্যাগের ব্যবহার সীমিত করার জন্য কঠোর ব্যবস্থা নিয়ে আসার অনেক কারণ রয়েছে। এর মধ্যে কয়েকটি অন্তর্ভুক্ত:

  • প্লাস্টিকের বর্জ্য ব্যাগ মাটি ও পানিকে ব্যাপকভাবে দূষিত করছে।
  • প্লাস্টিকের ব্যাগ পৃথিবীর পাশাপাশি পানিতে বসবাসকারী প্রাণীদের জীবনের জন্য হুমকিস্বরূপ।
  • বর্জ্য প্লাস্টিকের ব্যাগ থেকে নির্গত রাসায়নিক মাটিতে প্রবেশ করে, এটিকে অনুর্বর করে তোলে।
  • প্লাস্টিকের ব্যাগ মানুষের স্বাস্থ্যের ওপর নেতিবাচক প্রভাব ফেলছে।
  • প্লাস্টিকের ব্যাগের কারণে পানি নিষ্কাশনের সমস্যা হয়।

প্লাস্টিক ব্যাগ নিষিদ্ধের জন্য জনসমর্থন
যদিও ভারত সরকার অনেক রাজ্যে প্লাস্টিকের ব্যাগ ব্যবহার নিষিদ্ধ করেছে। কিন্তু মানুষ এখনো এসব ব্যাগ বহন করছে। শুরুতে কয়েকদিন প্লাস্টিকের ব্যাগ দেওয়া বন্ধ করে দেন দোকানিরা।

এই নিষেধাজ্ঞাকে সফল করতে আমাদের সবাইকে অবদান রাখতে হবে। তাই প্লাস্টিক ব্যাগের ব্যবহার বন্ধের দায়িত্ব আমাদের সমাজের শিক্ষিত ব্যক্তিদের নিতে হবে। এইভাবে আমরা এই প্রচারণায় সরকারকে সমর্থন করতে পারি, তবে আমাদের সচেতন থাকতে হবে যে আমরা যদি এটি ব্যবহার না করি তবে আমরা এটি প্রতিরোধে সফল হতে পারি।

মানুষের দ্বারা করা যেতে পারে যে কিছু অবদান নিম্নরূপ:

একটি ট্যাব রাখুন
এই মিশনে সফল হওয়ার জন্য, আমাদের অবশ্যই প্রকৃতির উপর প্লাস্টিকের ব্যাগের ক্ষতিকর প্রভাব সম্পর্কে নিজেদেরকে স্মরণ করিয়ে দিতে হবে এবং তাদের ব্যবহারের উপর একটি ট্যাব রাখতে হবে। ধীরে ধীরে, আমরা এই ব্যাগ ছাড়া করতে অভ্যস্ত হবে.

বিকল্প সন্ধান করুন
প্লাস্টিকের ব্যাগের অনেক পরিবেশ বান্ধব বিকল্প রয়েছে যেমন পুনঃব্যবহারযোগ্য পাট বা কাপড়ের ব্যাগ।

read more about – Should plastic be banned essay for all classes

পুনরায় ব্যবহার করুন
আমাদের বাড়িতে ইতিমধ্যে থাকা প্লাস্টিকের ব্যাগগুলিকে ফেলে দেওয়ার আগে যতবার সম্ভব পুনঃব্যবহার করতে হবে।

সচেতনতা ছড়িয়ে দিন
সরকার যেখানে প্লাস্টিকের ব্যাগের ক্ষতিকর প্রভাব সম্পর্কে সচেতনতা ছড়াচ্ছে, আমরাও মুখে মুখে সচেতনতা ছড়িয়ে দিতে পারি।

উপসংহার
যদিও প্লাস্টিক আমাদের সকলের জন্য একটি বড় হুমকি হয়ে উঠছে, এই সমস্যাটি প্রায়ই উপেক্ষা করা হয় এবং অবমূল্যায়ন করা হয়। এটি এই কারণে যে লোকেরা তাদের দৈনন্দিন জীবনে ব্যবহার করা এই ছোট, সহজে বহনযোগ্য ব্যাগগুলির দীর্ঘমেয়াদী প্রভাবগুলির দিকে নজর দেয় না। এগুলি ছাড়াও লোকেরা তাদের সুবিধার কারণে ব্যাগ ব্যবহার করে। কিন্তু এখন আমাদের পরিবেশ ও পৃথিবীকে বাঁচাতে সবাইকে প্লাস্টিকের ব্যাগ ব্যবহার সম্পূর্ণ বন্ধ করতে হবে।

Should plastic be banned paragraph 100 words?

Yes, given below 100 words paragraph on should plastic be banned.

Should plastic be banned paragraph 100 words

Plastic bags, seemingly harmless shopping companions, are destroying our environment. Made from super-strong, non-biodegradable materials, they take hundreds of years to break down. This “forever plastic” pollutes our land, water and even the air we breathe.

Imagine plastic bags littering beaches, suffocating marine life and clogging drains. The damage doesn’t stop there. Microplastics, small pieces from biodegradable plastic bags, enter our food chain, posing a potential health risk.

A tax on plastic use may not be fully effective, but a complete ban may seem harsh. But the urge to save our planet demands bold action. It’s time to ditch the plastic monster and embrace a future free from its clutches.
The fight against plastic pollution is not just about creating new products; It’s also about behavior change. The government is running public awareness campaigns to educate people about the dangers of plastic and encourage responsible waste disposal.

বাংলা অনুবাদ – প্লাস্টিক নিষিদ্ধ করা উচিত অনুচ্ছেদ

প্লাস্টিক ব্যাগ, আপাতদৃষ্টিতে ক্ষতিকারক শপিং সঙ্গী, আমাদের পরিবেশকে ধ্বংস করছে। অতি-শক্তিশালী, নন-বায়োডিগ্রেডেবল উপাদান থেকে তৈরি, এগুলি ভেঙে বা নষ্ট হয়ে যেতে শত শত বছর সময় নেয়। এই “চিরকালের প্লাস্টিক” আমাদের ভূমি, জল এবং এমনকি আমাদের শ্বাস নেওয়া বাতাসকে দূষিত করে।

কল্পনা করুন যে প্লাস্টিকের ব্যাগগুলো সৈকতে নোংরা করছে, সামুদ্রিক জীবনকে বা প্রাণীর শ্বাসরোধ করছে এবং ড্রেনগুলো আটকে আছে। ক্ষতি বা সমস্যা সেখানে থামে না। মাইক্রোপ্লাস্টিক, বায়োডিগ্রেডেবল প্লাস্টিকের ব্যাগ থেকে ছোট ছোট টুকরা, আমাদের খাদ্য শৃঙ্খলে প্রবেশ করে, একটি সম্ভাব্য স্বাস্থ্য ঝুঁকি তৈরি করে।

read more about – Should plastic be banned essay google story

প্লাস্টিক ব্যবহারের উপর কর সম্পূর্ণ কার্যকর না হলেও সম্পূর্ণ নিষেধাজ্ঞা কঠোর বলে মনে হতে পারে। কিন্তু আমাদের গ্রহকে বাঁচানোর তাগিদে সাহসী পদক্ষেপের দাবি রাখে। প্লাস্টিক ব্যবহার রোধ করা এবং এর খপ্পর থেকে মুক্ত একটি ভবিষ্যত সৃষ্টি করার সময় এসেছে।
প্লাস্টিক দূষণের বিরুদ্ধে লড়াই শুধু নতুন পণ্য তৈরি করা নয়; এটি স্থায়ী করতে আমাদের আচরণ পরিবর্তন করতে হবে । সরকার প্লাস্টিকের বিপদ সম্পর্কে জনগণকে জানাতে এবং দায়িত্বশীল বর্জ্য অপসারণে উৎসাহিত করতে জনসচেতনতামূলক প্রচারণা চালাচ্ছে।

Should plastic be banned essay in hindi

प्लास्टिक की थैलियाँ, जो हमारी प्रतीत होने वाली हानिरहित खरीदारी साथी हैं, हमारे पर्यावरण को नष्ट कर रही हैं। अति-मजबूत, गैर-बायोडिग्रेडेबल सामग्रियों से बने, उन्हें विघटित होने या विघटित होने में सैकड़ों साल लगते हैं। यह “हमेशा प्लास्टिक” हमारी भूमि, पानी और यहां तक ​​कि जिस हवा में हम सांस लेते हैं उसे प्रदूषित करता है।

कल्पना कीजिए कि प्लास्टिक की थैलियाँ समुद्र तटों पर कूड़ा फैला रही हैं, समुद्री जीवन का दम घोंट रही हैं और नालियाँ जाम हो रही हैं। क्षति या समस्याएँ यहीं नहीं रुकतीं। माइक्रोप्लास्टिक्स, बायोडिग्रेडेबल प्लास्टिक बैग के छोटे टुकड़े, हमारी खाद्य श्रृंखला में प्रवेश करते हैं, जिससे संभावित स्वास्थ्य जोखिम पैदा होते हैं।

read more about – 10 reasons about should plastic be banned google story

पूर्ण प्रतिबंध कठोर लग सकता है, भले ही प्लास्टिक के उपयोग पर कर पूरी तरह से लागू न किया गया हो। लेकिन हमारे ग्रह को बचाने की ललक साहसिक कार्रवाई की मांग करती है। अब समय आ गया है कि प्लास्टिक का उपयोग बंद किया जाए और इससे मुक्त भविष्य बनाया जाए।
प्लास्टिक प्रदूषण के खिलाफ लड़ाई सिर्फ नए उत्पाद बनाने के बारे में नहीं है; इसे स्थायी बनाने के लिए हमें अपने व्यवहार में बदलाव लाने की जरूरत है। सरकार लोगों को प्लास्टिक के खतरों के बारे में सूचित करने और जिम्मेदार अपशिष्ट निपटान को प्रोत्साहित करने के लिए जन जागरूकता अभियान चला रही है।

get study online telegram channel
Advertisements


Related Posts

About the author

Advertisements

Advertisements

Leave a Reply

Advertisements
Back to top arrow
Top 25+ ULTIMATE INTERNATIONAL TRAVEL CHECKLIST এমন কোন কাজ বিবাহিত মেয়েরা রোজ করে, কিন্তু অবিবাহিত মেয়েরা পারেনা? Give up these 5 habits today, to live longer 22 things to know before going to India Adventure Awaits: Top 10 Things to Do in Wari Chora, South Meghalaya
Top 25+ ULTIMATE INTERNATIONAL TRAVEL CHECKLIST এমন কোন কাজ বিবাহিত মেয়েরা রোজ করে, কিন্তু অবিবাহিত মেয়েরা পারেনা? Give up these 5 habits today, to live longer 22 things to know before going to India Adventure Awaits: Top 10 Things to Do in Wari Chora, South Meghalaya
Top 25+ ULTIMATE INTERNATIONAL TRAVEL CHECKLIST এমন কোন কাজ বিবাহিত মেয়েরা রোজ করে, কিন্তু অবিবাহিত মেয়েরা পারেনা? Give up these 5 habits today, to live longer 22 things to know before going to India Adventure Awaits: Top 10 Things to Do in Wari Chora, South Meghalaya
Enable Notifications OK No thanks