BOU HSC English 1st Paper : Unit 1 | Lesson – 1 | Nelson Mandela

Author:

Published:

Updated:

BOU HSC English 1st Paper : Unit 1 | Lesson - 1 | Nelson Mandela

Get Study Online – Google News

Do you want to get our regular post instant? So you can follow our Google News update from here.

BOU HSC English 1st Paper : Unit 1 | Lesson – 1 | Nelson Mandela

BOU HSC English 1st Paper : Unit 1 | Lesson – 1 | Nelson Mandela

Johannesburg (Reuters)-Nelson Mandela guided South Africa from the shackles of apartheid to a multi-racial democracy, as an icon of peace and reconciliation who came to embody the struggle for justice around the world. Imprisoned for nearly three decades for his fight against while minority rule, Mandela never lost his resolve to fight for his people’s emancipation. He was determined to bring down apartheid while avoiding a civil war. His prestige and charisma helped him win the support of the world.

বাংলা অনুবাদ : নেলসন ম্যান্ডেলা যিনি দক্ষিণ আফ্রিকাকে বর্ণবাদের শৃঙ্খল থেকে বহু-জাতিগত গণতন্ত্রের দিকে নিয়ে গিয়েছিলেন, শান্তি ও পুনর্মিলনের আইকন হিসাবে যিনি বিশ্বজুড়ে ন্যায়বিচারের সংগ্রামকে মূর্ত করতে এসেছিলেন। সংখ্যালঘু শাসনের বিরুদ্ধে লড়াই করার জন্য প্রায় তিন দশক ধরে কারারুদ্ধ থাকা সত্ত্বেও, ম্যান্ডেলা কখনই তার জনগণের মুক্তির জন্য লড়াই করার সংকল্প হারাননি। তিনি গৃহযুদ্ধ এড়াতে গিয়ে বর্ণবাদ কমাতে দৃঢ়প্রতিজ্ঞ ছিলেন। তার প্রতিপত্তি এবং ক্যারিশমা তাকে বিশ্বের সমর্থন জয় করতে সাহায্য করেছিল।

BOU HSC English 1st Paper : Unit 1 | Lesson - 1 | Nelson Mandela
BOU HSC English 1st Paper : Unit 1 | Lesson – 1 | Nelson Mandela

“I hate race discrimination most intensely and in all its manifestations. I have fought it all during my life; I will fight it now, and will do so until the end of my days, “Mandela said in his acceptance speech on becoming South Africa’s first black president in 1994,… “The time for the healing of the wounds has come. The moment to bridge the chasms that divide us has come.” “We have, at last, achieved our political emancipation.”

“আমি জাতিগত বৈষম্যকে সবচেয়ে তীব্রভাবে ঘৃণা করি এবং এর সমস্ত প্রকাশে। আমি আমার সারা জীবন এর বিরুদ্ধে লড়াই করেছি; আমি এখন এর বিরুদ্ধে লড়াই করব এবং আমার দিন বা জীবনের শেষ না হওয়া পর্যন্ত তা করব,” ম্যান্ডেলা দক্ষিণে বাঁক নিয়ে তার গ্রহণযোগ্য বক্তৃতায় বলেছিলেন। আফ্রিকান ১৯৯৪ সালে প্রথম কৃষ্ণাঙ্গ রাষ্ট্রপতি,… “ক্ষত সারানোর সময় এসেছে। আমাদের বিভক্তকারী ফাটলগুলি সারানোর মুহূর্ত এসেছে।” “অবশেষে, আমরা আমাদের রাজনৈতিক মুক্তি অর্জন করেছি।”

In 1993, Mandela was awarded the Nobel Peace Prize, an honor he shared with F.W. de Klerk, the white African leader who had freed him from prison three years earlier and negotiated the end of apartheid. Mandela went on to play a prominent role on the world stage as an advocate of human dignity in the face of challenges ranging from political repression to AIDS.

১৯৯৩ সালে, ম্যান্ডেলা নোবেল শান্তি পুরস্কারে ভূষিত হন, একটি সম্মান তিনি এফডব্লিউ ডি ক্লার্কের সাথে ভাগ করেছিলেন, যিনি তাকে তিন বছর আগে কারাগার থেকে মুক্ত করেছিলেন এবং বর্ণবাদের অবসানের জন্য আলোচনা করেছিলেন। রাজনৈতিক দমন-পীড়ন থেকে এইডস (এইডস ) পর্যন্ত চ্যালেঞ্জের মুখে মানব মর্যাদার একজন চ্যাম্পিয়ন হিসেবে ম্যান্ডেলা বিশ্ব মঞ্চে একটি বিশিষ্ট ভূমিকা পালন করেছিলেন।

He formally left public life in June 2004 before his 86th birthday, telling his adoring countrymen: “Don’t call me. I’ll call you.” But he remained one of the world’s most revered public figures, combing celebrity sparkle with an unwavering message of freedom, respect and human rights.

তিনি আনুষ্ঠানিকভাবে জনজীবন থেকে অবসর নেন জুন ২০০৪ সালে, তার ৮৬ তম জন্মদিনের আগে, তার প্রিয় দেশবাসীকে বলেছিলেন: “আমাকে ডাকবেন না, আমি আপনাকে ডাকব।” কিন্তু স্বাধীনতা, সম্মান এবং মানবাধিকারের অটল বার্তা দিয়ে সেলিব্রিটিদের ফ্ল্যাশকে আঁচড়ানোর জন্য তিনি বিশ্বের অন্যতম শ্রদ্ধেয় পাবলিক ব্যক্তিত্ব।

“He is at the epicenter of our time, ours in South Africa, and yours, wherever you are,” Nadine Gordimer, the South African writer and Nobel Laureate for Literature, once remarked.

“তিনি আমাদের সবার মধ্যমনি, আমাদের দক্ষিণ আফ্রিকার এবং আপনার আমার, আমরা যেখানেই থাকি না কেন । ” দক্ষিণ আফ্রিকার লেখক এবং সাহিত্যে নোবেল বিজয়ী নাদিন গর্ডিমার একবার মন্তব্য করেছিলেন।

The years Mandela spent behind bars made him the world’s most celebrated political prisoner and a leader of mythic stature for millions of black South African

Free Johannesburg South Africa photo and picture
picture from pixabay

s and other oppressed people far beyond his country’s borders.

কারাগারের পিছনে ম্যান্ডেলার বছরগুলি তাকে বিশ্বের সবচেয়ে বিখ্যাত রাজনৈতিক বন্দী এবং তার দেশের সীমানার বাইরে লক্ষ লক্ষ কালো দক্ষিণ আফ্রিকান এবং অন্যান্য নিপীড়িত মানুষের কাছে একজন কিংবদন্তী নেতা করে তুলেছিল।
Charged with capital offences in the 1963 Rivonia Trial, his statement from the dock was his political testimony. “During my lifetime I have dedicated myself to this struggle of the African people. I have fought against white domination, and I have fought against black domination. “I have cherished the ideal of a democratic and free society in which all persons live together in harmony and with equal opportunities,” he told the court.

১৯৬৩ সালের রিভোনিয়া ট্রায়ালে মূলধনের অপরাধে অভিযুক্ত, ডক থেকে তার বিবৃতি ছিল তার রাজনৈতিক সাক্ষ্য। “আমার জীবদ্দশায় আমি আফ্রিকান জনগণের এই সংগ্রামে নিজেকে নিবেদিত করেছি। আমি শ্বেতাঙ্গ আধিপত্যের বিরুদ্ধে লড়াই করেছি, এবং আমি কালো আধিপত্যের বিরুদ্ধে লড়াই করেছি। “আমি একটি গণতান্ত্রিক এবং মুক্ত সমাজের আদর্শ লালন করেছি যেখানে সমস্ত মানুষ একসাথে বাস করে। সম্প্রীতি এবং সমান সুযোগের সাথে,” তিনি আদালতকে বলেছিলেন।

“It is an ideal I hope to live for and to achieve. But if needs be, it is an ideal for which I am prepared to die.” Friends adored Mandela and fondly called him “Madiba,” the clan name by which he was known. People lauded his humanity, kindness and dignity.

“এটি একটি আদর্শ যার জন্য আমি বেঁচে আছি এবং যেটি অর্জন করতে চাই৷ তবে এটি এমন একটি আদর্শ যার প্রয়োজনে আমি মরতে প্রস্তুত।” বন্ধুরা ম্যান্ডেলাকে আদর করতেন এবং স্নেহের সাথে তাকে “মাদিবা” বলে ডাকতেন, যে গোষ্ঠীর নামে তিনি পরিচিত ছিলেন। মানুষ তার মানবিকতা, দয়া এবং মর্যাদার প্রশংসা করেছিল।

Vocabulary বা শব্দ ভান্ডার:

  • Shackle (n) – a situation or factor that restrains or restricts someone
  • Apartheid – (n) any system or practice that separates people according to colour, ethnicity, caste, etc
  • Decade -(n) a period of ten years
  • Revered (adj.) – very much respected and admired
  • Prominent (adj.) very important
  • Testimony (n) – a formal written of spoken statement
  • Domination (n) – power or control over other people
  • Laud (v) – to praise highly
  • Prestige (n) – respect and admiration given to someone
  • Resolve (n) – firm determination to do something

 

  • Shackle শেকল (এন) – একটি শর্ত বা কারণ যা কাউকে সংযত বা সীমাবদ্ধ করে
  • Apartheid বর্ণবাদ – (n) জাতি, বর্ণ, বর্ণ ইত্যাদি অনুসারে মানুষকে আলাদা করে এমন কোনো ব্যবস্থা বা অনুশীলন।
  • Decade দশক -(n) দশ বছরের একটি সময়কাল
  • Revered সম্মানিত (বিশেষণ) – অত্যন্ত সম্মানিত এবং প্রশংসিত
  • Prominent বিশিষ্ট (adj.) very important
  • Testimony সাক্ষ্য (n) – একটি কথ্য বিবৃতির একটি আনুষ্ঠানিক লিখিত বিবৃতি
  • Domination ডোমিনিয়ন (এন) – অন্য ব্যক্তির উপর ক্ষমতা বা নিয়ন্ত্রণ
  • Laud জোরে (v) – উচ্চস্বরে প্রশংসা করা
  • Prestige প্রতিপত্তি (n) – কাউকে দেওয়া সম্মান এবং প্রশংসা
  • Resolve সমাধান (n) – কিছু করার সংকল্প

3. Each of the following questions has a word with four alternative meanings.

Choose the word which is close in meaning in the context of the text.

i. What does apartheid in the title refer to?
a. apart
b. distance
c. discrimination
d. dialogue

i শিরোনামে বর্ণবৈষম্য বলতে কী বোঝায়?
ক পৃথক্
খ. দূরত্ব
গ. বৈষম্য
ঘ. সংলাপ

Answer : Discrimination

ii. The word icon in the text means-.
a. portrait
b. image
c. symbol
d. idol

ii. টেক্সটে আইকন শব্দের অর্থ-।
ক প্রতিকৃতি
খ. ইমেজ
গ. প্রতীক
d মূর্তি

Answer : Portrait

iii. What do shackles refer to?
a. restraints
b. sick
c. stigma
d. spur

iii. শেকল কি বোঝায়?
ক সংযম
খ. অসুস্থ
গ. কলঙ্ক
ঘ. অনুপ্রেরণা

iv. Race discrimination refers to
a. differences on the basis of caste, creed and colour
b. competition among the members of a race
c. demoralization of people
d. domination of others

iv জাতি বৈষম্য বোঝায়
ক বর্ণ, ধর্ম এবং বর্ণের ভিত্তিতে পার্থক্য
খ. জাতি সদস্যদের মধ্যে প্রতিযোগিতা
গ. মানুষের মনোবলহীনকরণ
ঘ. অন্যদের আধিপত্য

v. The word manifestation means
a. presentation
b. right
c. change
d. sign

v. প্রকাশ শব্দের অর্থ
ক উপস্থাপনা
খ. অধিকার
গ. পরিবর্তন
ঘ. চিহ্ন

vi. The word healing means
a. curing
b. heating
c. soothing
d. ailing

vi নিরাময় শব্দের অর্থ
ক নিরাময়
খ. গরম করার
গ. প্রশান্তিদায়ক
ঘ. অসুস্থ

vii. The word chasm refers to
a. cleft
b. top
c. hatred
d. border

vii চাসম শব্দটি বোঝায়
ক ফাটল
খ. শীর্ষ
গ. ঘৃণা
ঘ. সীমান্ত

viii. The word emancipation is
a. participation
b. encouragement
c. expectation

d. liberation

viii. মুক্তি শব্দটি
ক অংশগ্রহণ
খ. উত্সাহ
গ. প্রত্যাশা

ঘ. স্বাধীনতা

4. Answer the following questions:

a. The text is a report prepared by a news agency. A newspaper here is interested to publish it in a shortened form. Write a summary of the report for the newspaper.

Answer :

Nelson Mandela: Hero of Freedom

Nelson Mandela was an amazing leader of South Africa who fought against a terrible thing called apartheid. He spent a long time in prison, but he never gave up. When he finally became South Africa’s first black president in 1994, it was a major step towards fairness and equality for all. Mandela believed in peace and unity and won the Nobel Peace Prize for his efforts. Even after retirement, he continues to inspire people with his message of freedom and respect for all. Mandela’s story teaches us to never stop fighting for what is right. He will forever be remembered as a true hero.

Free nelson mandela smile happy illustration
নেলসন ম্যান্ডেলা: স্বাধীনতার নায়ক picture from pixabay

নেলসন ম্যান্ডেলা: স্বাধীনতার নায়ক

নেলসন ম্যান্ডেলা ছিলেন দক্ষিণ আফ্রিকার একজন আশ্চর্যজনক নেতা যিনি বর্ণবৈষম্য নামক ভয়ানক জিনিসের বিরুদ্ধে লড়াই করেছিলেন। তিনি দীর্ঘ সময় কারাগারে কাটিয়েছেন, কিন্তু তিনি কখনও হাল ছাড়েননি। 1994 সালে যখন তিনি অবশেষে দক্ষিণ আফ্রিকার প্রথম কৃষ্ণাঙ্গ রাষ্ট্রপতি হন, তখন এটি সবার জন্য ন্যায্যতা এবং সমতার দিকে একটি বড় পদক্ষেপ ছিল। ম্যান্ডেলা শান্তি ও ঐক্যে বিশ্বাস করতেন এবং তার প্রচেষ্টার জন্য নোবেল শান্তি পুরস্কার জিতেছিলেন। অবসর গ্রহণের পরেও, তিনি তাঁর স্বাধীনতা এবং সকলের প্রতি শ্রদ্ধার বার্তা দিয়ে মানুষকে অনুপ্রাণিত করে চলেছেন। ম্যান্ডেলার গল্প আমাদের শেখায় যে যা সঠিক তার জন্য লড়াই করা বন্ধ করে না। তিনি চিরকাল একজন সত্যিকারের নায়ক হিসেবে স্মরণীয় হয়ে থাকবেন।

 আরো পড়ুন:  আন্তর্জাতিক মাতৃভাষা দিবস অনুচ্ছেদ

Digital Bangladesh Paragraph for For SSC, HSC Exam 2024

Best 05 Paragraph A Good Teacher for All Classes Students

b. What do the following dates refer to?

  1. 1963
  2. 1993
  3. 1994
  4. 2004

Answer :

  • 1963: In 1963, something important happened to Nelson Mandela. He was put on trial for fighting against an unjust system called apartheid.
  • 1993: In 1993, Nelson Mandela received a special award called the Nobel Peace Prize. It is a great honor for him as he worked hard for peace and equality.
  • 1994: In 1994, Nelson Mandela became South Africa’s first black president. This was a really important moment because it showed that everyone should be treated equally, regardless of the color of their skin.
  • 2004: In 2004, Nelson Mandela decided to take a break from the public eye. He wanted to enjoy his time and let other people take care of things for a while.

  • 1963: 1963 সালে, নেলসন ম্যান্ডেলার সাথে গুরুত্বপূর্ণ কিছু ঘটেছিল। বর্ণবাদ নামক অন্যায় ব্যবস্থার বিরুদ্ধে লড়াই করার জন্য তাকে বিচারের মুখোমুখি করা হয়েছিল।
  • 1993: 1993 সালে, নেলসন ম্যান্ডেলা নোবেল শান্তি পুরস্কার নামে একটি বিশেষ পুরস্কার পান। শান্তি ও সাম্যের জন্য কঠোর পরিশ্রম করায় এটা তার জন্য অনেক সম্মানের।
  • 1994: 1994 সালে, নেলসন ম্যান্ডেলা দক্ষিণ আফ্রিকার প্রথম কৃষ্ণাঙ্গ রাষ্ট্রপতি হন। এটি সত্যিই একটি গুরুত্বপূর্ণ মুহূর্ত ছিল কারণ এটি দেখায় যে প্রত্যেকের সাথে সমানভাবে আচরণ করা উচিত, তাদের ত্বকের রঙ নির্বিশেষে।
  • 2004: 2004 সালে, নেলসন ম্যান্ডেলা জনসাধারণের নজর থেকে বিরতি নেওয়ার সিদ্ধান্ত নেন। তিনি তার সময় উপভোগ করতে চেয়েছিলেন এবং অন্য লোকেদের কিছু সময়ের জন্য জিনিসগুলির যত্ন নিতে চেয়েছিলেন।

c. Why did Nadine Gordimer remark that “He (Mandela) is at the epicenter of our time, ours in South Africa, and yours, wherever you are.”?

Answer : Nadine Gordimer said Nelson Mandela was “at the center of our time” because she believed he was a very important person. Mandela fought against an evil called apartheid and became a symbol of peace and justice. His work inspired people in South Africa and around the world. Gordimer wanted to show that Mandela’s influence was large and important to everyone wherever he lived.

নাদিন গর্ডিমার বলেন, নেলসন ম্যান্ডেলা “আমাদের সময়ের কেন্দ্রে” ছিলেন কারণ তিনি বিশ্বাস করতেন তিনি একজন অত্যন্ত গুরুত্বপূর্ণ ব্যক্তি। ম্যান্ডেলা বর্ণবৈষম্য নামক দুষ্টের বিরুদ্ধে লড়াই করেছিলেন এবং শান্তি ও ন্যায়ের প্রতীক হয়েছিলেন। তার কাজ দক্ষিণ আফ্রিকা এবং সারা বিশ্বের মানুষকে অনুপ্রাণিত করেছে। গর্ডিমার দেখাতে চেয়েছিলেন যে ম্যান্ডেলা যেখানেই থাকুক না কেন তার প্রভাব সবার কাছে বড় এবং গুরুত্বপূর্ণ।

d. What emancipation did Mandela hint at by saying “We have, at last, achieved our political emancipation.”?

Answer : When Nelson Mandela said, “We have, at last, achieved our political emancipation,” he meant that they had finally achieved their freedom from unjust rule. In South Africa, there was a system called apartheid that treated people differently based on the color of their skin. Mandela and others fought against it and won. So when he said “political emancipation” he was saying that they finally got the right to be treated equally and have a say in how their country is run. It was a big step for justice and freedom for all.

যখন নেলসন ম্যান্ডেলা বলেছিলেন, “আমরা শেষ পর্যন্ত, আমাদের রাজনৈতিক মুক্তি অর্জন করেছি,” তখন তিনি বোঝাতে চেয়েছিলেন যে তারা অবশেষে অন্যায় শাসন থেকে তাদের স্বাধীনতা অর্জন করেছে। দক্ষিণ আফ্রিকায়, বর্ণবাদ নামে একটি ব্যবস্থা ছিল যা তাদের ত্বকের রঙের উপর ভিত্তি করে মানুষের সাথে ভিন্নভাবে আচরণ করত। ম্যান্ডেলা এবং অন্যরা এর বিরুদ্ধে লড়াই করে জয়ী হন। সুতরাং যখন তিনি “রাজনৈতিক মুক্তি” বলেছিলেন তখন তিনি বলছিলেন যে তারা অবশেষে সমানভাবে আচরণ করার অধিকার পেয়েছে এবং তাদের দেশ কীভাবে পরিচালিত হয় সে সম্পর্কে একটি বক্তব্য রয়েছে। এটি ছিল সবার জন্য ন্যায়বিচার ও স্বাধীনতার জন্য একটি বড় পদক্ষেপ।

 আরো পড়ুন:  ভাবসম্প্রসারণ লেখার নিয়ম ১৫০+ ভাবসম্প্রসারণ তালিকা

e. Mandela is quoted in the report as saying, “It is an ideal I hope to live for and to achieve. But if needs be, it is an ideal for which I am prepared to die.” What ideal is he talking about? Do you support his ideal?

Answer : When Nelson Mandela said, “It is an ideal for which I hope to live and to achieve. But it is an ideal for which I am prepared to die if necessary,” he was speaking of his belief in a just and free society where all are treated equally. He wanted people to live together peacefully and have equal opportunities in life. Many people support this ideal because it promotes fairness and equality for all.

যখন নেলসন ম্যান্ডেলা বলেছিলেন, “এটি একটি আদর্শ যার জন্য আমি বেঁচে আছি এবং অর্জন করা পর্যন্ত কাজ করে যাব ৷ তবে এটি এমন একটি আদর্শ যার জন্য আমি প্রয়োজনে মরতে প্রস্তুত, ” তিনি একটি ন্যায় ও মুক্ত সমাজে তাঁর বিশ্বাসের কথা বলছিলেন যেখানে সকলকেই সমানভাবে বিবেচনা করা হয় । তিনি চেয়েছিলেন যে লোকেরা শান্তিপূর্ণভাবে একসাথে বসবাস করুক এবং প্রত্যেকের জীবনে সমান সুযোগ পাবে। অনেক লোক এই আদর্শকে সমর্থন করে কারণ এটি সবার জন্য ন্যায্যতা এবং সমতা প্রচার করে।

f. Why can Nelson Mandela be called “an icon of peace and reconciliation”?

Answer : Nelson Mandela can be called “an icon of peace and reconciliation” because he worked to bring people together and promote forgiveness.

g. Why is Mandela also ‘Madiba’?

Answer : Mandela is also called ‘Madiba’ as a sign of respect and love.

h. Do you know any other leader who struggled like Nelson Mandela? Write in brief.

Yes, there have been other leaders who faced significant struggles similar to Nelson Mandela. One notable example is Sheikh Mujibur Rahman who was a prominent leader in Bangladesh’s fight for independence from Pakistan. He inspired millions with his commitment to self-determination and led the Awami League party. Despite challenges, he remained dedicated to his vision of an independent Bangladesh. His leadership led to the formation of Bangladesh in 1971, and he is revered as the nation’s founding father.

হ্যাঁ, আরও কিছু নেতা আছেন যারা নেলসন ম্যান্ডেলার মতো গুরুত্বপূর্ণ সংগ্রামের মুখোমুখি হয়েছেন। একটি উল্লেখযোগ্য উদাহরণ হল শেখ মুজিবুর রহমান যিনি পাকিস্তান থেকে বাংলাদেশের স্বাধীনতা সংগ্রামে একজন বিশিষ্ট নেতা ছিলেন। তিনি তার আত্মনিয়ন্ত্রণের প্রতিশ্রুতি দিয়ে লক্ষ লক্ষ মানুষকে অনুপ্রাণিত করেছিলেন এবং আওয়ামী লীগ দলের নেতৃত্ব দিয়েছিলেন। নানা প্রতিকূলতার মধ্যেও তিনি স্বাধীন বাংলাদেশের স্বপ্নে নিবেদিত ছিলেন। তাঁর নেতৃত্বে ১৯৭১ সালে বাংলাদেশ গঠিত হয় এবং তিনি জাতির প্রতিষ্ঠাতা হিসেবে শ্রদ্ধেয়।

i. Who was F.W. de Klerk? What do you know about him from the passage?

Answer : F.W. de Klerk was a white African leader who helped end apartheid and worked with Nelson Mandela.

j. What is the ideal of Mandela? Do you support his ideal? Why/Why not?

Answer: Mandela’s ideal was equality and justice for all. I also support his thinking because his vision of a fair and inclusive society, where everyone has equal opportunities and rights, is seen as a noble and worthwhile goal.

ম্যান্ডেলার আদর্শ ছিল সবার জন্য সমতা ও ন্যায়বিচার। আমি তার চিন্তাভাবনাকেও সমর্থন করি কারণ তার আছে একটি ন্যায়সঙ্গত এবং অন্তর্ভুক্তিমূলক সমাজের দৃষ্টিভঙ্গি, যেখানে প্রত্যেকের সমান সুযোগ এবং অধিকার রয়েছে, একটি মহৎ এবং সার্থক লক্ষ্য হিসাবে দেখা হয়।

5. Read the text below and fill in the gaps with the right use of verbs:

Mandela ………(be) among the first to advocate armed resistance to apartheid, going underground in 1961 to form the ANC’s armed wing. He……. (leave) South Africa and………. (travel) the continent and Europe, studying guerrilla warfare and building support for the ANC. Branded a terrorist by his enemies, Mandela………… (sentence) to life imprisonment in 1964,isolated from millions of his countrymen as they…….(suffer) oppression, violence and forced resettlement under the apartheid regime of racial segregation, He………(imprison) on Robben Island, a penal colony of Cape Town, where he ……….(spend) the next 18 years before being moved to mainland prisons.

Answer of the gaps:

Mandela was among the first to advocate armed resistance to apartheid, going underground in 1961 to form the ANC’s armed wing. He left South Africa and traveled the continent and Europe, studying guerrilla warfare and building support for the ANC.

Branded a terrorist by his enemies, Mandela was sentenced to life imprisonment in 1964, isolated from millions of his countrymen as they suffered oppression, violence, and forced resettlement under the apartheid regime of racial segregation. He was imprisoned on Robben Island, a penal colony of Cape Town, where he spent the next 18 years before being moved to mainland prisons. But prison and old age took their toll on his health.

6. Read the text below and fill in the gaps with the clues given in the box. There is one extra word.
Tuberculosis  , September of , to  ,for , renew , be , damage , remained , do , the 

Mandela was treated in the 1980s for…………..and later required an operation to repair the ……………. his eyes as well as treatment…………..prostate cancer in 2001. His spirit, however…………..strong. “If cancer wins I will still…………..the better winner, “he told reporters in………. of that year. “When I go…………the next world, the first thing I will……….is look for an ANC office to ….. my membership.” Most South Africans are proud…………. their post-apartheid multi-racial ‘Rainbow Nation’.

Answer of the fill in the gaps with clue 

Mandela was treated in the 1980s for tuberculosis and later required an operation to repair the damage to his eyes as well as treatment for prostate cancer in 2001. His spirit, however, remained strong. “If cancer wins I will still be the better winner,” he told reporters in September of that year. “When I go to the next world, the first thing I will do is look for an ANC office to renew my membership.” Most South Africans are proud of their post-apartheid multi-racial ‘Rainbow Nation’.


7. Fill in the gaps in the text below using suitable words.
Mandela’s last major appearance on the…………….stage was in 2010 when he …………..a cap in the South African…………….and rode on a golf cart,…………to an exuberant crowd of 90,000 ………….the soccer World Cup final, one the biggest events in the country’s ……. apartheid history. “I leave it to……………. public to decide how they should………….me.” he said on South African………….before his retirement. “But I should…………to be remembered as an ordinary……………..outh African who together with others has ………….. his humble contribution.”

Answer :

Mandela’s last major appearance on the global stage was in 2010 when he donned a cap in the South African colors and rode on a golf cart, waving to an exuberant crowd of 90,000 during the soccer World Cup final, one of the biggest events in the country’s post-apartheid history. “I leave it to the public to decide how they should remember me,” he said on South African television before his retirement. “But I should like to be remembered as an ordinary South African who, together with others, has made his humble contribution.”

8. Based on your reading of the passage, make short notes in each of the boxes in the flow chart showing the incidents of Nelson Mandela.(No. 1 has been done for you.)

image.png

আরো পড়ুন:  Global village paragraph for class 6 | Global village paragraph for All Classes

 

Answer to the question no – 8

  • Fought against white minority
  • Imprisoned for nearly three decades
  • Advocated for the end of apartheid
  • Became South Africa’s first black president in 1994
  • Received the Nobel Peace Prize in 1993
  • Played a prominent role on the world stage as an advocate of human dignity
  • Formally left public life in June 2004
  • Remained a revered public figure and symbol of freedom and human rights
  • Charged with capital offenses in the 1963 Rivonia Trial
  • Known by the clan name “Madiba” and admired for his humanity, kindness, and dignity.

9. Write a brief summary of the passage in your words.

Nelson Mandela was an amazing leader who fought against an evil system called apartheid in South Africa. He wanted to treat everyone equally and live in peace. Mandela spent a long time in prison but never gave up on his dream of freedom. Finally, in 1994, he became South Africa’s first black president. He won the Nobel Peace Prize for his efforts to make the world a better place. Mandela showed us that we should always treat others with kindness and fairness, regardless of what they look like or where they come from. He is a hero to many.

নেলসন ম্যান্ডেলা ছিলেন একজন অসাধারণ নেতা যিনি দক্ষিণ আফ্রিকায় বর্ণবাদ নামক একটি মন্দ ব্যবস্থার বিরুদ্ধে লড়াই করেছিলেন। তিনি সবার সাথে সমান আচরণ করতে এবং শান্তিতে থাকতে চেয়েছিলেন। ম্যান্ডেলা দীর্ঘদিন কারাগারে কাটিয়েছেন কিন্তু তার স্বাধীনতার স্বপ্ন কখনোই হাল ছাড়েননি। অবশেষে, 1994 সালে, তিনি দক্ষিণ আফ্রিকার প্রথম কৃষ্ণাঙ্গ রাষ্ট্রপতি হন। বিশ্বকে একটি ভালো জায়গা করে তোলার প্রচেষ্টার জন্য তিনি নোবেল শান্তি পুরস্কার জিতেছিলেন। ম্যান্ডেলা আমাদের দেখিয়েছেন যে আমাদের সর্বদা অন্যদের সাথে সদয় এবং ন্যায্যতার সাথে আচরণ করা উচিত, তারা দেখতে কেমন বা কোথা থেকে এসেছে তা নির্বিশেষে। অনেকের কাছেই তিনি নায়ক।



Related Posts

About the author

Leave a Reply

Back to top arrow
কনফিউজিং সাধারণ জ্ঞান | General Knowledge for BCS, Admission & Jobs Exam Daily Spoken English #1 | English Spoken Tips চল্লিশ হাজার হাদীস থেকে চারটি কথা | Islamic Post A Railway Station Paragraph For SSC & HSC | Paragraph মৃত্যুর পরেও নেকি পাওয়ার ৬ টি উপায় | Islamic Post
কনফিউজিং সাধারণ জ্ঞান | General Knowledge for BCS, Admission & Jobs Exam Daily Spoken English #1 | English Spoken Tips চল্লিশ হাজার হাদীস থেকে চারটি কথা | Islamic Post A Railway Station Paragraph For SSC & HSC | Paragraph মৃত্যুর পরেও নেকি পাওয়ার ৬ টি উপায় | Islamic Post
কনফিউজিং সাধারণ জ্ঞান | General Knowledge for BCS, Admission & Jobs Exam Daily Spoken English #1 | English Spoken Tips চল্লিশ হাজার হাদীস থেকে চারটি কথা | Islamic Post A Railway Station Paragraph For SSC & HSC | Paragraph মৃত্যুর পরেও নেকি পাওয়ার ৬ টি উপায় | Islamic Post
Enable Notifications OK No thanks